سلام باران سلام باران .

سلام باران

عوارض كاشت دندان را حتما بدانيد

عوارض كاشت دندان را حتما بدانيد

خوشبختانه درمان ايمپلنت در بين همه درمان‌هاي ديگر دندانپزشكي كم‌عارضه‌ترين به شمار مي‌رود و با توجه به ظهور تكنولوژي جديد راديوگرافي ?بعدي امكان خطا به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است. هرچند ميزان تخصص درمانگر و تبحر و سابقه كار و تجربه بسيار نكته مهمي در افزايش موفقيت درمان است. امروزه قريب به ?? درصد دندانپزشكان از اين روش استفاده مي‌كنند. انتخاب صحيح درمانگر در اين بين بسيار مهم است.

به گزارش سرويس بازار ايسنا، بنابر اعلام كلينيك تخصصي ايمپلنت دكتر بزرگ، ايمپلنت نيز مانند هر عمل ديگري مي‌تواند عوارضي داشته باشد و لازم است براي كاهش اين عوارض آن‌ها را بشناسيد و بايد گفت اغلب عوارض ايمپلنت طبيعي و قابل برگشت است و جاي نگراني نيست.

عوارض ايمپلنت

?-خارج شدن روكش

در سال اول روكش‌هاي دندان با چسب موقت چسبانده مي‌شود و احتمال افتادن روكش در سال اول وجود دارد و در صورتي كه روكش موقت دندان بيافتد بايد براي چسباندن مجدد روكش روي ايمپلنت به دندان پزشك مراجعه شود و در صورتي كه شرايط استاندارد باشد با چسب دائمي روكش چسبانده مي‌شود.

?-لق شدن روكش

احتمال لق شدن روكش در برخي موارد كه فشار در برخي نواحي بيش از حد معمول باشد وجود دارد. اين لق شدن ممكن است در قسمت پايه رخ دهد كه اصولا بعد از پيوند نبايد ايمپلنت دندان حركتي داشته باشد و جراح براي گذاشتن پروتز بايد توجه كند كه ايمپلنت به طور كامل جوش خورده باشد و در برخي مواقع ممكن است در هنگام گذاشتن پروتز ايمپلنت به طور كامل چسبيده و سفت شده باشد ولي بعدا در اثر فشار شل شود كه دليل اين شل شدن اين است كه  به جاي چسبندگي استخواني به سطح ايمپلنت بافت فيبروز به آن مي‌چسبد و در چنين مواقعي كه پايه ايمپلنت شل مي‌شود بايد روكش و پايه به طور كامل خارج شوند و پايه جديد جايگزاري شود.

يا ممكن است پروتز روي ايمپلنت  به دليل جدا شدن چسب و يا بلند بودن روكش شل شود و در اين حالت كه شيوع بيشتري دارد، پروتز جدا مي‌شود و اندازه آن بررسي مي‌شود و مجددا چسبانده مي‌شود.

يا در حالتي ديگري ممكن است پيچ متصل كننده رويي پروتز به پايه شل شود كه اغلب به دليل كوتاه بودن پيچ و تطابق نداشتن با اباتمنت در ايمپلنت‌هاي ارزان و كره‌اي اين اتفاق مي‌افتد.

vf5_m2.jpg

?-شل شدن پيچ داخلي ايمپلنت و شكستگي پروتز

احتمال شل شدن پيچ داخلي ايمپلنت دندان  بر اثر فشار زيادي كه به روكش وارد مي‌شود وجود دارد كه اغلب در اثر دندان قروچه اين اتفاق ممكن است بيافتد و يا در اثر زير دندان رفتن سنگ در صورت بروز چنين اتفاقي پروتز توسط پزشك خارج و درمان مي‌شود.

?-شكستگي بدنه ايمپلنت

احتمال وقوع اين عارضه بسيار كم است اما نمي‌توان گفت غير ممكن است. اين عارضه در صورتي كه فشار بسيار زياد به ايمپلنت وارد شود در مواردي كه پروتز دندان  به صورت نامناسب كار شده باشد و باعث انتقال فشارها از مركز به اطراف ايمپلنت شود، ممكن است رخ بدهد.

?-عفونت

بسياري از مردم از عفونت پس از انواع جراحي مي‌ترسند و همه علائم پس از جراحي را نشانه عفونت مي‌دانند در صورتي كه چنين نيست و بسياري از تورم و ترشح‌ها به دليل عفونت نيست  و پديده‌هاي طبيعي پس از جراحي است و براي جراحي ايمپلنت ترس بيش از حد و غير منطقي از عفونت اشتباه است. براي مثال قبل از كاشت ايمپلنت بايد ميزان استخوان فك بررسي شود و در صورت نياز از پيوند استخوان قبل از ايمپلنت استفاده شود به طوري كه ديواره استخواني به طور كامل ايمپلنت را در محاصره قرار دهد و در صورتي كه ايمپلنت به طور كامل به استخوان فك جوش نخورد، نمي‌توان روي آن روكش قرار داد و ممكن است نياز به برداشتن ايمپلنت باشد كه در اين صورت فكر به اشتباه فكر مي‌كند كه دليل برداشتن ايمپلنت عفونت بوده است .اما چنين نيست و احتمال  عفونت در جراحي ايمپلنت بسيار كم و ناچيز است و با رعايت بهداشت دهان و دندان و با توجه به توصيه‌هاي پزشك تا اندازه زيادي مي‌توان احتمال عفونت  پس از درمان ايمپلنت را كاهش داد.

قيمت ايمپلنت دندان

از ديگر مواردي كه بر هزينه نهايي ايمپلنت موثر است تعداد ايمپلنت كاشته شده است  و با توجه به موقعيت كاشت دندان و دندان‌هاي مجاور و با توجه به نظر دندانپزشك مي‌توان از دو ايمپلنت به جاي سه ايمپلنت استفاده كرد.

نحوه كاشت ايمپلنت نيز متفاوت است و هزينه متفاوتي دارد و روش كاشت فوري و روش كاشت در چند مرحله و … از جمله روش‌هايي است كه هر كدام هزينه متفاوتي دارد. علاوه بر تعداد و نحوه كاشت ايمپلنت جنس و كيفيت روكش‌هاي دنداني كه براي ايمپلنت ساخته مي‌شوند متفاوت و در نتيجه قيمت آن‌ها نيز متفاوت است.

به طور كلي قيمت ايمپلنت دندان به دليل متريال گران‌قيمتي كه در اين روش استفاده مي‌شود نسبت به ديگر روش‌هاي دندان‌پزشكي بيشتر است. ايمپلنت دندان نمي‌تواند توسط يك دندان پزشك معمولي انجام شود و نياز به تخصص بالا دارد و اين امر نيز در هزينه نهايي ايمپلنت موثر است.

ممكن است روش‌هاي ديگري با هزينه كمتر براي ترميم دندان وجود داشته باشد اما هيچ يك از روش‌ها نمي‌تواند كيفيت و عمر ايمپلنت را داشته باشد و ايمپلنت به خوبي جايگزين دندان از دست رفته مي‌شود و مانند دندان طبيعي است و كيفيت و عمر بالاتري دارد.

براي افرادي  كه به دنبال برند خوب هستند و برند خوب اهميت زيادي براي آن‌ها دارد پيشنهاد مي‌شود كه از ايمپلنت سوئيسي استفاده شود.

 

منبع : ايسنا


برچسب: عوارض كاشت دندان را حتما بدانيد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۲:۴۹ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :